Luther
Márton Nagy Kátéjában magyarázza az Úr Jézus Krisztustól tanult
imádságot. Mi is sorra vesszük, hogy miként is kell értenünk ezen
egyszerű szavakat, melyeket oly sokszor elhadarunk anélkül, hogy
jelentésükbe, jelentőségükbe egy hangyányit is belegondolnánk. Több
részletben áll itt egy-egy kérés és reformátorunk gondolatai.
Ez
kissé homályos és nem jó kifejezés, mert anyanyelvünkön így
mondanánk: „Mennyei Atyánk, add, hogy szent
legyen a Te neved!”. Minek azért imádkozni, hogy neve
szent legyen? Hát nem szent úgyis? Felelet: Igen, lényege szerint
mindig szent, de a mi használatunkban nem szent. Amikor ugyanis
keresztyénné lettünk és megkereszteltek minket, Isten nevét
kaptuk, mégpedig azért, hogy Isten gyermekeinek nevezzenek, hogy
élvezzük a szentségeket, amelyekkel testébe fogad minket, vagyis,
hogy rendelkezésünkre álljon mindaz, ami Istené. Ez hát az a
nyomorúság,*
amely miatt arra kell a legnagyobb gondot fordítanunk, hogy
tiszteljük, szentnek és fenségesnek tartsuk az Ő nevét, mert ez
a mi legdrágább kincsünk és ereklyénk, és hogy igaz
gyermekeiként imádkozzunk azért, hogy neve, amely a mennyben úgyis
szent, a földön is, nekünk és az egész világnak is szent legyen
és maradjon.
Hogyan
lesz hát Isten neve közöttünk szent? Az erre adható
legvilágosabb felelet ez: Ha tanításunk és életünk istenes és
keresztyén. Mivel ugyanis ebben az imádságban Istent atyánknak
nevezzük, tartozunk azzal, hogy tisztességes gyermekekhez illően
mindenkor úgy éljünk és viselkedjünk, hogy miattunk ne
gyalázzák, hanem dicsőítsék és magasztalják. Mármost: vagy
szavainkkal vagy cselekedeteinkkel szentségtelenítjük meg az Ő
nevét. (Mert amit a földön teszünk az mindig szó vagy
cselekedet, beszéd vagy tevékenység.) Először tehát azzal
szentségtelenítjük meg, hogy ha valaki Isten nevében olyasmit
prédikál, tanít és mond, ami téves és megtévesztő, úgyhogy
az Ő neve kénytelen tetszetőssé és kelendővé tenni a
hazugságot. Ez az isteni név legcsúnyább gyalázása és
becstelenítése. De az is ez, ha valaki gyalázatosan a szent nevet
használja takaróul esküdözésnél, átkozódásnál, igézésnél
stb. Másodszor: megszentségtelenítjük botránkoztatóan gonosz
élettel és cselekedetekkel is, ha házasságtörők, iszákosok,
fösvények, irigyek és gonosz nyelvűek azok, akiket
keresztyéneknek és Isten népének neveznek: ilyenkor szintén
miattunk gyalázzák és káromolják Isten nevét. Mert ahogyan a
testi atyának is szégyenére és gyalázatára válik az olyan
neveletlen, gonosz gyermek, aki ellene beszél és ellene cselekszik,
úgyhogy miatta őt is megvetik és szidják, ugyanígy Istennek is
szégyenére válik, ha mi, akik nevét viseljük és mindenféle jót
kapunk Tőle, nem tanítunk, beszélünk és élünk tisztességes és
mennyei gyermekhez illően, és kénytelen hallani, hogy azt mondják
rólunk, hogy mi bizony nem Isten gyermekei, hanem az ördögé
vagyunk.
Látod
tehát, hogy éppen azt kérjük ebben a mondatban, amit Isten a
második parancsolatban követel, vagyis, hogy nevét ne használjuk
gonoszul esküdözésre, átkozódásra, hazudozásra, csalásra
stb., hanem használjuk helyesen, Isten dicsőítésére és
dicsőségére. Mert aki Isten nevét valamilyen bűnre használja,
az megszentségteleníti és beszennyezi azt a szent nevet, ahogyan
régen a templom megszentségtelenítéséről beszéltek, ha
gyilkosságot vagy más alávalóságot követtek el benne, vagy ha
meggyalázták a szentségmutatót vagy az ereklyét, pedig az szent
önmagában, csak a használat közben lett szentségtelenné. Ez a
mondat tehát egyszerű és világos, ha megértjük, hogy
„megszentelni” a mi nyelvünkön azt
jelenti: „dicsérni, magasztalni, és
tisztelni” szóval és cselekedettel. Lásd meg hát, milyen
égetően szükséges ez az imádság. Mert ha látjuk, hogy a világ
mennyire tele van szektákkal és tévtanítókkal, akik mindnyájan
a szent névvel takargatják és szépítik ördögi tanításukat,
akkor méltán kellene szüntelenül segítségért kiáltanunk és
könyörögnünk mindazok ellen, akik hamisan prédikálnak és
hisznek, és azok ellen is, akik támadják, üldözik és el akarják
fojtani evangéliumunkat és tiszta tanításunkat. Ilyenek például
a püspökök, a zsarnokok, a rajongók stb. Szükséges ez az
imádság önmagunkért is, mert nálunk ugyan hangzik Isten igéje,
de nem vagyunk érte hálásak és nem élünk a szerint, ahogyan
pedig kellene. Ha pedig ezt őszintén kéred, bizonyos lehetsz
abban, hogy tetszik Istennek, Mert semmit sem hall szívesebben, mint
azt, hogy ha tisztelete és dicsérete mindent megelőz és felülmúl,
és ha igéjét tisztán tanítják, nagyra tartják és megbecsülik.
*Vagyis
az, hogy Isten neve rajtunk, de nem szenteljük meg.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése